tisdag 1 september 2009

New York - Wedding Day


Jag gav upp flera gånger idag. 

Första gången (kl 13. 2h45 min innan Clerk's Office stängde) när det var helt omöjligt att hitta ett par bruna strumpbyxor på hela Manhattan. Använder inte New York-bor bruna strumpbyxor?!!

Andra gången när locktången slutade fungera (kl 14.15. 1h30 min innan Clerk's Office stängde)
Här ser jag i spegeln hur mitt eget ansikte skrynklar ihop sig för att börja gråta. Och därför kan jag besinna mig. Jag hinner liksom genskjuta gråten och säga till mig själv: "Om du ska gifta dig idag så skärper du dig!" Jag ser hur mitt ansikte slätas ut igen. 

Tredje gången hos juveleraren (30 min innan innan Clerk's Office stängde), när det visar sig att ringarna inte var klara på utsatt tid. Tänkte att: jag visste väl att vi blev lurade av den här pajasen. 


Men ringarna kom, och taxinchauffören körde som en biltjuv genom hela Manhattan och bilrutan var öppen och mitt hår blev trassligt i blåsten. Och vi kastade oss ut ur taxin framför Clerk's Office. En vakt ropar: "You've got five minutes!" Och vi springer in genom svängdörrarna och langar fram våra pass på disken. Jag frågar närmsta person om han kan vara vårt vittne. Han säger självklart och ler med sina tre tänder. Han är snäll, men jag tror inte han har något hem. Han heter Roberto och säger att jag har en pretty dress. Han har varit gift själv en gång, men han minns inte när. Kanske var det runt 1997. 

Sen gifter vi oss. Jag säger "I do" och "With this ring I marry you", och jag blir skakig  och ännu kärare  i Hugo än jag var innan. 

Den ganska barska tanten som är officient säger att vi är man och hustru. Jag och Hugo tittar på varandra och fnittret bubblar över. 



Jag är gift. Vi står på trappan utanför. En polis kommer förbi. Han ropar: "Congratulations! Vad klokt att du byter till bekväma skor, flickan!"


Sen går vi till Little Italy, och en farbror som ser ut att vara kusin med Tony Soprano föser in oss i till sin restaurang. Vi är flamsiga och går med på det mesta. 
"Amore!" ropar Tonys kusin och häller upp vinet. Vi äter ziti och canolis med ost och grädde. 


Sen går vi genom Little Italy och allt böljar och alla är så vackra, men vackrast är min man. "Did you just get married?" frågar en tant på en uteservering. Jag nickar intensivt. Jag fattar det inte själv. Jag lägger min hand mot Hugos så att ringarna möts, och så rör jag på ringfingret så att det klonkar lite i metallen. Så låter det när man är gift. 

Allt snurrar när vi är tillbaka på hotellet. Vi lägger oss på sängen och lyssnar på gatan. Somnar. Klockan är halv åtta på kvällen. 

Halv två vaknar jag igen. Tittar på brandvarnaren i taket. Bröllopsnatt. Brandvarnaren blinkar tryggt. 
Min man vaknar som av ett under. 
"Ska vi öppna den där champagnen nu?" mumlar han. 







7 kommentarer:

  1. Åhhh!!! En kort vänskap har vi haft...men jag är så glad så glad, för er skull!!!! Sitter här och gråter, Ett fyrfaldigt leve för brudparet!!! Hurra, hurra, hurra, hurraaaaaaaaaa!!!!!!

    Stor kram till er!

    SvaraRadera
  2. Vem börjar inte gråta när man läser detta, Viktoria??? Till och med stenansiktet Lina Sjöberg. Jättekramen, för att det är du, för att det är ni.

    SvaraRadera
  3. Hugo jag är tårögd o Viktoria, jag är glad att det är du!! PoK /pelle

    SvaraRadera
  4. Grattis Hugo!
    Grattis Viktoria!
    Jag blir varm och glad i mitt hjärta attni nu svarat JA till varandra. En liten tår syns i ögonvrån.
    Längtar efter att få krama er.

    Puss & Kram Patrik

    SvaraRadera
  5. Kära brudpar.
    Jag blev igentligen inte förvånad, endast glad och lugn när jag fick ert sms.
    Jag har ju inte sett min kusin (dig Hugo) så strålande och lycklig, som när jag såg dig med Viktoria den första gången förra året på Gotland. Ni kändes rätt för varandra tyckte jag, som två som blir en.. men ändå som två träd som inte skymmer varandra, men låter den andres grenar och löv få lika mycket sol och värme. Det är ju så underbart att jag bara drömmer mig bort just nu:-)
    Hösten är här känns det som, men solen tittar fram mellan husen här i Nyhavn, Kphm. Jag sänder en massa varma tankar till er båda.
    Mr. and Mrs. Hansén
    Kram fra Hanna din lille søde danske kusine

    SvaraRadera
  6. Kära fina söta ni! Jag blir så glad för era fina hälsningar, och att ni läser bloggen. Vi fixar fest när vi kommer hem! massa kram

    SvaraRadera
  7. Jag läser din blogg först nu, Viktoria. Har sett den på Facebook flera ggr och tänkt att jag ska läsa den från början till slut, eftersom den verkar så bra. :) Så nu gör jag det.

    Det var kanske den bästa skildring av ett bröllop jag läst! Så romantisk! Inte som de flestas bröllop, om man säger så. Och lite fart och fläkt också. Man har ju föreställningen att "Las Vegas-bröllop" är snabba och spontana, men ni är fan grymmast som kommer inspringandes fem minuter innan och haffar ett vittne i entrén. :D

    All lycka åt er! Hoppas vi ses nånting i Uppsala med UNT-folket snart!
    (Jag kommer nog med fler kommentarer vartefter jag läser din blogg.)

    SvaraRadera